Hier aan de kust, de Australische Oostkust - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Evelien Niens - WaarBenJij.nu Hier aan de kust, de Australische Oostkust - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Evelien Niens - WaarBenJij.nu

Hier aan de kust, de Australische Oostkust

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Evelien

31 December 2013 | Australië, Brisbane

Happy holidays allemaal! Hopelijk hebben jullie heerlijke (letterlijk en figuurlijk) Kerstdagen gehad en kijken jullie uit naar een gezellige oudjaarsavond. Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik 'niet zo van de feestdagen', maar ik moet toegeven dat Kerst in de zomer wel een ander uiterste is. Het is of je zintuigen en de tijd een spelletje met je spelen. Dat verandert echter niets aan het feit dat we aan de vooravond staan van een nieuw jaar. Maar eerst nog even terugblikken op de afgelopen weken.

(Z)wet(en) season
De laatste keer dat je me 'sprak' zat ik in Darwin. Niet zo'n bijzondere of levendige stad. Maar wel warm. Het tropische klimaat zorgt ervoor dat je gaat zweten zodra je een voet buiten de deur zet. In eerste instantie denk je: 'vreemd dat het klimaat hier zo anders is, ik ben toch nog steeds in Australië'. En dan besef je dat je een reis hebt gemaakt die te vergelijken is met een tocht van het koude Scandinavië naar het warme Italië. Enfin, in die tropische hitte stap ik in een 4x4 jeep zonder airco voor een driedaagse tocht door Kakadu National Park en Litchfield National Park. Het seizoen heeft veel invloed op wat je kunt doen en zien: geen krokodillen (waterstand te hoog) of JimJim Falls, wel prachtige vogels, watervallen en Aboriginal rock art. Hoogtepunt van de tocht was een wandeling bij de Gubara Pools. Het laatste gedeelte neemt onze gids ons mee off the beaten track. De rugzakken blijven achter, want we hebben beide handen nodig om boven te komen. Volledig doorweekt en voldaan bereiken we de top met uitzicht over Kakadu. Gelukkig bieden de pools op de terugweg verkoeling en krijgen we in de jeep met de raampjes open een gratis föhnbeurt. 's Avonds griezelen we ons een weg naar het toilet-/slaapgebouw omringd door padden, leguanen, ratachtige eekhoorns, wallibi's en kevers. Ladies' night out!

Great Barrier Reef
Na alle avonturen op het land is het tijd voor zon, zee en strand. Een tochtje naar het Great Barrier Reef mag niet ontbreken als je in de buurt bent. Vanuit Darwin vlieg ik naar Cairns aan de Oostkust. Aangezien het zeker zes jaar geleden is dat ik voor de laatste keer gedoken heb, fris ik eerst mijn kennis op. En dat blijkt een goede zaak, want zodra iemand me vertelt dat ik een BCD moet pakken, heb ik vraagtekens in mijn ogen. De handelingen van het ademhalen, je mondstuk uit- en indoen onder water en je masker watervrij maken tijdens het duiken ken en kan ik nog wel. Maar de uitrusting daarentegen. Voor degenen die ook hun PADI hebben: Bruce Willis ruins all films deed bij mij geen belletje rinkelen. Desondanks stap ik de volgende dag vol hervonden duikvertrouwen aan boord. De helderheid van het water alleen al is indrukwekkend. Met een zicht van meer dan twintig meter is het heerlijk duiken. Je kijkt je ogen uit. Helaas geen haaien of schildpadden, maar genoeg andere mooie dingen. Het mag zich met recht het Great Barrier Reef noemen.

En waar het Great Barrier Reef in het noorden het regenwoud ontmoet ligt Cape Tribulation. Op weg erheen zagen we in de Daintree River een grote en kleine krokodil. Met beiden moet je geen ruzie krijgen. Echt indrukwekkende beesten. Het liedje 'Welcome to Australia, you might accidentally get killed' (check YouTube) krijgt bij het zien van al dat wildlife steeds meer betekenis.

Paradeilanden
Voor de Oostkust liggen tientallen eilanden. Een paar daarvan wilde ik wel met mijn bezoekje vereren. Als eerste Magnetic Island. Een relaxed eiland waar een combinatie van wandeltochten langs mooie uitzichten en een koala leidt. Maar als je denkt dat Magnetic Island mooi is, dan moet je eens drie dagen met een boot langs de Whitsunday Islands varen/zeilen. Dat klinkt als paradijs en dat is het ook. Enige minpuntje was de oversteek naar Whitehaven beach. De wind was sterk en dus tilden de golven ons op, om zich vervolgens terug te trekken en ons achter te laten in een semi vrije val. Niets aan dek was veilig: als het niet vastzat, was je het kwijt. Gelukkig werd deze groen/gele periode daadwerkelijk gevolgd door het paradijs. Heel even vraag je je af of je de tocht hebt overleefd, omdat Whitehaven beach zonder meer een van de mooiere plekken is waar ik ooit ben geweest. Het witte strand, het heldere water....zucht. Je zou spontaan zin krijgen in een Bounty. En daar bovenop komt dat je in dit gebied ook goed kunt snorkelen. Tijdens een van onze snorkeluitstapjes ging ik samen met Viktor (Zweden) en Anna (Duitsland) op turtlehunt. Ik had al een schildpad gezien, maar in je stingersuit op het strand liggen, is behoorlijk warm. Dus hup, terug het water in. En maar goed ook, want vervolgens zitten we eerste rang in de carwash van drie (of waren het er vier?) schildpadden. Eerst was er alleen een kleine, maar al snel zwom een van de ouders onder mij door. Een kleine verrassingskreet werd gesmoord in mijn snorkel. Zo'n schildpad is toch al snel anderhalve meter in doorsnee. In de carwash pikken de vissen aan het schild en maken zo het schild schoon. Een goede natuurdocumentaire is er niets bij. Echt top!

White Christmas
En dan ineens is het Kerst. Om toch een beetje een witte Kerst te hebben, ga ik met een groep naar Fraser Island. Omdat dit het grootste zandeiland ter wereld is, moet er wel een wit strandje te vinden zijn. En als ik zeg zandeiland, dan bedoel ik ook zandeiland. De enige verharde wegen liggen in de resorts en vanaf daar hobbel je je een weg over het eiland. In een monster van een 4x4 bus gaan we de strijd met het zand aan. Het is vastlopen of airlift uit je stoel. Veelal was het dat laatste, maar we hebben wel een aantal andere auto's los moeten trekken. Kerst was er dit jaar een van scheuren over de strandsnelweg, in je bikini in de Champagne Pools, kerstliedjes op radio Dingo en geen verkoop van alcohol in de winkels. Kortom: Kerst kon niet verder weg zijn.

Op naar 2014
Via Noosa - leuk plaatsje met prachtige coastal walk - ben ik inmiddels in Brisbane aangekomen. Hier vier ik oud en nieuw op de southbanks van de rivier. En omdat de Oostkust net een dorp is, kom ik vast een aantal oude bekenden tegen. Ben in ieder geval erg benieuwd naar het vuurwerk. En benieuwd naar de rest van mijn reis. Inmiddels ben ik ongeveer op de helft. Over ruim een week vlieg ik naar Nieuw-Zeeland. De Lonely Planet is gekocht en het voelt als een nieuw begin. Beter kan 2014 niet beginnen.

Australië: 5x happy new year
En dan nog even een kort college over iets bijzonders in Australië. Iedereen kent de nieuwsbeelden van het grote vuurwerk in Sydney. En dan denk je dus dat heel Australië nieuwjaar viert. Niets is echter minder waar. In dit land zijn er namelijk vijf momenten dat het nieuwjaar is. Dat komt door de enorme uitgestrektheid van dit land, de verschillende tijdszones die daarmee gepaard gaan en de eigenwijsheid van sommige staten om wel/niet mee te doen aan Daylight Saving Time. Concreet betekent dat het om:
- 14.00 uur NL'se tijd nieuwjaar is in Canberra, Sydney en Melbourne.
- 14.30 uur NL'se tijd 2014 is in Adelaide
- 15.00 uur NL'se tijd voor mij tijd is om het nieuwjaar te vieren (Brisbane)
- 15.30 uur NL' se tijd in Darwin, Alice Springs en Uluru 2014 van start gaat
- 17.00 uur NL'se tijd ook in West-Australië de kurken knallen

Maar waar ter wereld of in welke tijdszone je ook bent vanavond: maak er iets moois van! Dat 2014 je veel geluk en inspiratie mag brengen. Op een reislustig nieuwjaar.

Cheers,
Eef

  • 31 December 2013 - 06:50

    Netty:

    Wow Eef!
    Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen! Het is in ieder geval geweldig om te lezen wat je allemaal weer hebt gedaan, gezien en meegemaakt! Afzien is het voor je...
    Je verveelt je duidelijk niet, daar hoeven we ons geen zorgen om te maken!
    Nog heel veel plezier die laatste dagen in Australie. Ben zo benieuwd hoe je Nieuw-Zeeland gaat vinden!
    En speciaal voor jou, omdat je er zo gek op bent: alvast met de beste wensen voor het nieuwe jaar! Hahaha!

    X
    Netty

  • 31 December 2013 - 08:34

    Gerrian:

    Haaj traveller.
    In deze tijd van Sint, Piet, de kerstman, het kerstbrood, konijn in het zuur, jezus en maria slingeren wij ons via de oliebollen en champagne vanavond ook het nieuwe jaar in. Jouw verhalen verbleken bij het drie koningen verhaal, daar weten we alleen van dat ze via de Gps-ster met als bagage wierook, mirre en goud hun eindbestemming bereikten. Kwamen die gasten ook krokodillen tegen misschien? Of een great reef om even in weg te duiken? Aangezien we de reisverhalen van de drie koningen niet kennen bedenk ik me, dat het wel plezant zou zijn als die drie in jouw reisverhalen nog tot 6 januari mee zouden gaan. Ik zie ze al de capriolen uithalen als ze verschrikt in de 4x4 jeep zitten te hallelujaaien als hun wierook, goud en mirre uit de auto dreigt te vallen. Weet zeker dat die gasten ook niet wisten wat ze moesten meenemen bij de vraag de BCD te pakken. En in onze rijke fanatasiewereld ben ik benieuwd wat je nog meer gaat beleven met je nieuwe reisgenoten.
    Alvast een heel mooi einde van dit jaar en een grote dosis vitamine L voor 2014.
    Veel liefs, Gerrian, Balthazar, Melchior en Caspar.

  • 31 December 2013 - 09:01

    Marrie Cornelisse:

    Hey Evelien,
    Zo te lezen geniet je met volle teugen van je reis en ik geniet op afstand ook mee. Heel veel plezier tijdens de jaarwisseling.
    Groetjes,Marrie

  • 31 December 2013 - 11:26

    Dini De Haas:

    Dag Evelien, voor mij vandaag de laatste loodjes op het werk van dit jaar, dus ik ga op een rustig moment thuis lekker even je verslag bijlezen.
    Voor nu: een goede jaarwisseling gewenst, jij bereikt 2014 veel eerder dan wij.... bofferd :-) !
    Veel plezier nog voor de rest van je verblijf in Australië.
    Groetjes, Dini

  • 31 December 2013 - 15:39

    René:

    Zie net dat het bij jou al 2014 is, dus : zalig neejaor !

    De allerbeste wensen en een voorspoedig maar vooral heel gezond 2014.

    En nog heel veel plezier daar down under !!

  • 31 December 2013 - 16:56

    Frans Henderikx:

    Wauw, wat een plaatjes.
    Effu teleporteren ???

    Geniet van alles wat je ziet, en dat is een heleboel.
    Hoog KVW-gehalte !!


    Frans

  • 01 Januari 2014 - 08:32

    Maud:

    Eva!
    Happy New Year..... Hier is het ochtend, 1 januari, en ik ben alweer braaf aan het werk. Verschil moet er wezen! Maar wat een heerlijke verhalen alweer en fantastische plaatjes! Daar kan de Tungeler Wel toch echt niet tegen op. Geniet! x

  • 01 Januari 2014 - 16:35

    Leo En Thea:

    Hoi Evelien

    Nog de beste wensen voor 2014.
    Geniet maar van het mooie weer.

    Groetjes
    Leo en Thea

  • 02 Januari 2014 - 11:15

    Gert En Marga Velter:

    Eveline, een heel bijzonder en verrassend 2014 gewenst. De start is in ieder geval goed. Hieraan verandert niets meer. Wat een fantastische ervaringen heb je tot nu beleefd! Ongelooflijk. Je schrijverstalent heeft ons meegenomen in jouw belevingen. Met ontzettend veel plezier hebben we je reisverslag weer gelezen. Nieuw-Zeeland is weer een nieuwe uitdaging. Heel veel plezier en geniet. Wij kijken weer uit naar het volgende verslag. Groetjes, Ger en Marga

  • 02 Januari 2014 - 18:00

    Dini:

    Nou Evelien, ben er eens lekker voor gaan zitten. Wat een belevenissen en de foto's zijn werkelijk prachtig. Je bent inmiddels over de helft maar hebt Nieuw Zeeland nog tegoed. Ben uiteraard ook benieuwd wat je daar allemaal gaat zien en meemaken. Geniet op afstand met je mee!
    Groetjes, Dini

  • 03 Januari 2014 - 11:18

    Jiska :

    Happy new year Eef! Wat een verhalen. Heerlijk zeg!
    Ik zag gisteren Floortje die in Nieuw-Zeeland was. Gatsie.. Ik krijg bijna medelijden met je! Want dan denk je dat Australië best mooi is, in Nieuw-Zeeland wordt het nog meer afzien ;-)!

    Ik kijk alweer uit naar je nieuwe verhalen!

    Fijne tijd en reis!! xx

  • 03 Januari 2014 - 11:33

    Jo En Annemie:

    Ha die Eef,

    Als eerste natuurlijk de beste wensen voor 2014.
    Wij hebben weer met veel plezier je verslag gelezen. Te gek wat je allemaal beleefd.
    Je zou er zo een boek van kunnen maken.
    Hier is het ook ontzettend spannend, ga de kerstboom weer opruimen!!
    Tot hoors of ziens.
    Joke en Annemieke

  • 04 Januari 2014 - 23:47

    Michiel:

    Wat een adembenemende foto's weer, fantastische natuur :-) En natuurlijk om om jouw verhalen erbij te lezen. Volgens mij was ik getuige van je vorige duik (heerlijk snorkelend in de bubbels) had dat ook graag nu gedaan, maar mijn kans komt wel weer. Genoten van familiebezoek in NL voor de feestdagen en nu weer lekker thuis in de sneeuw.

    Geniet van Nieuw-Zeeland dat moet nog mooier zijn qua natuur :-)

    xx

  • 06 Januari 2014 - 10:50

    Karin (bouwvrouw):

    Happy New Year Evelien! Lees/zie net je prachtige verhaal met foto's na mijn 2 weken vakantie aan het "Reef" van het Kanaal van Steenenhoek in Gorinchem. Woelige baren zo bruin, zo bruin... :) komt overigens door de harde wind. Het voelt hier trouwens aan als bijna lente...6 januari en 13 graden! Haalt het absoluut niet bij jouw temperaturen, maar toch uitzonderlijk. Fijne reis verder en ben benieuwd naar je volgende bericht.

    Hartelijke groeten van Karin

  • 06 Januari 2014 - 12:03

    Margaret:

    Allereerst de beste wensen natuurlijk! Have a good one! Mooi om te zien dat je iedere dag weer genoeg te doen en te zien hebt. Je prachtige foto's hebben me definitief overgehaald: ik wil ook een keer naar Australië. We zitten hier met 14 graden (!) in januari. Ja, hier is het gewoon heerlijk koel en trekken we hopelijk in één lijn door naar de lente. Goede reis naar NZ. Benieuwd naar je foto's en verhalen!

    Greetz,
    Marge

  • 06 Januari 2014 - 13:47

    Mascha:

    Nou, wij zijn naar de Eifel in Duitsland geweest. Drie nachten. Daar reden de dochters op pony Pepper. Dus. Wij maken ook heus wel wat mee. ;)
    Wat een fantastische belevenissen, Eef! Een heel gezond en gelukkig 2014 gewenst. Maak mooie herinneringen. Safe travels
    Liefs,
    Mascha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Oceanië

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2014

Weggaan en thuiskomen

21 Februari 2014

Avontureneiland

27 Januari 2014

Woorden over het Noorden

31 December 2013

Hier aan de kust, de Australische Oostkust

04 December 2013

Vijftig tinten blauw en rood
Evelien
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 42660

Voorgaande reizen:

02 November 2013 - 26 Februari 2014

Oceanië

28 Mei 2005 - 15 November 2005

Midden-Amerika

Landen bezocht: