Salsatalent verovert Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Evelien Niens - WaarBenJij.nu Salsatalent verovert Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Evelien Niens - WaarBenJij.nu

Salsatalent verovert Antigua

Door: Eef

Blijf op de hoogte en volg Evelien

01 Juni 2005 | Guatemala, Antigua

Antigua - Tijdens de salsalessen van APPE School is een nieuw salsatalent ontdekt. Haar naam is Evelien Niens en ze komt uit Nederland. Samen met haar Duitse partner Thomas danst ze de salsa alsof ze het al jaren doet. Binnenkort is dit paar te zien in de gloednieuwe film Salsa Dancing.

Onwerkelijk...dat is het woord dat de afgelopen dagen door mijn hoofd spookt. Zaterdagmiddag 16.00 uur ben ik geland in een land dat in alle opzichten verschilt van Nederland. Eten, cultuur, omgeving, weer en taal. Vooral dit laatste is niet altijd gemakkelijk.

Na een perfecte reis van 15,5 uur ben ik naar mijn Guatemalteeks gastgezin gebracht. Twee jonge ouders (Marta en Luis) en hun dochtertje van drie (Marcela) geven mij nu een thuis. Ze zijn echt heel erg aardig en ze doen ontzettend hun best om het mij naar de zin te maken. En dat lukt hen tot op heden bijzonder goed. Alleen de zwarte bonen zouden nog van het menu moeten verdwijnen, maar verder heb ik geen klagen. Hun huisje is erg schattig en ik heb hier mijn eigen kamer. De indeling van het huis is voor Nederlandse begrippen alleszins raar te noemen, maar dat maakt het juist zo leuk. Helaas is de douche momenteel stuk en hebben we alleen maar koud water, maar daar word je hard van.

Zondag had ik nog een vrije dag en aangezien je op zondag geen eten krijgt bij je gastgezin, leek me dit de kans om Antigua te leren kennen. Een bezoekje aan het klooster van Santa Clara brengt me al in de katholieke stemming. Het geloof met de meeste aanhangers in Guatemala. 80% Van de Guatemalteekse bevolking is katholiek en zeer streng gelovig. Zeer apart. In de middaguren ben ik onder begeleiding van de toeristenpolitie naar Cerro de la Cruz gegaan. Een berg waarop men een goed uitzicht heeft over Antigua en haar drie vulkanen.

Maandagochtend is mijn Spaanse les begonnen. Ik werd gewekt door een aardbeving (heel normaal in Antigua) en om 8.00 uur zat ik weer in de schoolbanken. Menig leraar van mijn middelbare school zou trots op me zijn. De afgelopen drie dagen heb ik meer huiswerk gemaakt dan in 6 jaar middelbare school. De Spaanse taal is niet makkelijk, maar ik begin me er nu op te betrappen dat ik af en toe een woordje kan verstaan en praten. Dat komt dus wel goed.

De middagen zijn gevuld met activiteiten vanuit school, drankjes met studenten et cetera. Zo heb ik me gisteren door een Noorse student (Jonas) over laten halen om de salsales te volgen. En ik vond het eigenlijk best wel leuk. Volgens Freddie (de leraar) hebben Thomas (Duits) en ik talent. Olaf moet nu wel hevig zitten te balen dat we die danslessen nooit hebben gevolgd. Wie weet word ik nog wel ooit een salsaster in Guatemala. Dat is toch weer iets heel anders dan werken in de zuivel ;-)

Vanochtend is er nog een studente in mijn gastgezin gekomen. Ze komt uit North Dakota en zal hier ook 6 weken blijven. Dat is dus wel gezellig. Daarnaast is het ook wel fijn om af en toe Engels te spreken en om iemand te hebben om mee naar huis te kunnen in de avonduren. Het nachtleven heb ik tot op heden nog niet echt verkend, omdat het niet echt veilig is om als meisje alleen terug te lopen. Een aangezien ik 15 tot 20 minuten moet lopen naar het centrum, leek me dit geen goed plan. Maar daar lijkt nu verandering in te gaan komen.

En wat staat er verder nog op de agenda? Morgenmiddag breng ik een bezoekje aan een van de drie vulkanen van Antigua. We gaan deze niet helemaal beklimmen, maar slechts een klein stukje. De rest komt later wel. De plannen voor het weekend zijn om met een groepje studenten naar Lago Atitlan af te reizen (een meer met vulkanen). Meer info daarover volgt dus nog.

Rest mij jullie heel erg te bedanken voor jullie lieve berichtjes. Waar mogelijk zal ik zeker reageren op jullie mailtjes. Jullie horen snel weer iets van me.

Gegroet, Eef

  • 01 Juni 2005 - 20:50

    Mar:

    EEF!!!!!!!!! Blij iets van je te horen. Was toch wel een raar gevoel zaterdag op Schiphol... Maar goed, zoals ik al zei: het is goed gekomen en het wordt allemaal alleen maar leuker. Enne.. die salsa wil ik echt zien over een aantal maanden! Denk aan je. Liefs, Mar

  • 01 Juni 2005 - 20:57

    Julio:

    Hoezo volledige herkenning bij die verhalen. Wacht maar tot je de rest van Guate hebt gezien, waaronder Atitlan, dan onderschrijf je misschien mijn mening dat het het één van de mooiste landen ter wereld is. Enjoy! Julio & Rianne

  • 02 Juni 2005 - 08:13

    Gert-Jan:

    Hey Eef, fijn dat je goed bent aangekomen en ontvangen. Dat Spaans leer je vanzelf gewoon durven te hablaren! Die salsa is te gek, kun je mij (als ik gezopen heb)misschien ook leren als je terug bent. Geniet er maar lekker van! Muchos besos, Gert-Jan

  • 02 Juni 2005 - 08:58

    Ad:

    Ha sjat!!! Goed te horen dat je je vermaakt! Het is hier nu wel een stuk stiller in huis. Mis nu al die gevatte opmerkingen van je!! Trouwens je weet het he: It's all in de hips baby!!

  • 02 Juni 2005 - 09:15

    Bas:

    Woehoe Eef! De eerste foto's en verhalen....ben blij te horen dat je goed bent aangekomen en meteen die -ik ben er nu toch, dan ga ik ook leuke dingen doen- mentaliteit hebt meegenomen! Leuk dat je straks ook in het Spaans kunt kallen en moelen!!!!

    Veel plezier nog!! Groetjes, Bas

  • 02 Juni 2005 - 19:27

    Rianne:

    hee eef! Dat klinkt in ieder geval een stuk leuker dan bij mij haha. Regen, regen, regen en ohja, regen.

  • 02 Juni 2005 - 19:43

    Paul Koks:

    Ha die Eef!

    Leuk van je te horen, heel veel plezier nog daar in Midden-Amerika, dat gaat een geweldige tijd worden!! Ik heb ook wel goed nieuws, heb 1 juni mijn rijbewijs gehaald (1ste keer!!) en heb nu een contract voor onbepaalde tijd (proeftijd voorbij). Geniet ervan!

    Greetz, Paul

  • 02 Juni 2005 - 20:59

    Michiel:

    Hoi Evy,

    erg gafe en herkenbare eerste indruk. Mooi dat de heupjes al helemaal los zijn... Jouw huis ziet er trouwens erg goed uit, erg opgeruimd, dat heb ik daar wel eens anders gezien. Verhaal is wel lang ;-) en iedereen maar klagen over mijn mailtjes...

    Veel plezier en alvast een fijn weekend.

    Kus,
    Michiel

    Ps. Ik ben na twee dagen al helemaal afgeblust...

  • 03 Juni 2005 - 16:46

    Maud:

    Hé Eef, ontzettend leuk om je berichtje te lezen. Je moet daar nu volgens mij al de tijd van je leven hebben! Goed om te horen dat je spaans al op gang begint te komen! Ik geef je nog vijf weken en dan kom ik je overhoren! Zet hem op en geniet er vooral van! Tot snel
    Liefs, Maud

  • 03 Juni 2005 - 19:28

    Familie Nies:

    Hartstikke leuk Evelien dat we op deze manier een beetje kunnen meegenieten van je reis en weten waar je allemaal komt en wat je allemaal doet. Geniet ervan meisje!

  • 04 Juni 2005 - 18:16

    Moeders:

    Como estas, hier alles okeos,
    Zie jouw mailos
    Mucho gratios

  • 07 Juni 2005 - 12:44

    Helma:

    lieve eef, fijn dat je het zo naar je zin hebt. Gelukkig, gelukkig staat onze vakantie ook snel voor de deur, want ik ben al bijna groen van de loersigheid!! geniet, liefs helma

  • 08 Juni 2005 - 11:53

    Britt Op Den Buysch:

    hallo , leuke site:P

    alles okay?? met mij wel nog veel suc6 en groetjess britt&tiny&andré

  • 13 Juni 2005 - 17:51

    Lim:

    2005 lijkt het wel het jaar waarin je al je talenten ontdekt.

    Knnth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 42689

Voorgaande reizen:

02 November 2013 - 26 Februari 2014

Oceanië

28 Mei 2005 - 15 November 2005

Midden-Amerika

Landen bezocht: